top of page

Slip af med læseblokeringen

Du vil gerne, men du får simpelthen ikke sat dig ned og åbnet dén eller bare én bog. Det handler ikke om viljestyrke, men om din kapacitet, og du kan faktisk gøre noget ved det

De er der, men du får dem ikke åbnet. Læseblokering er en reel udfordring.

Du kender begrebet skriveblokering, men hvad med læseblokering eller Reading Slump, som det også kaldes?

Har du haft en ambition om at læse en bestemt bog, men du får den bare ikke åbnet?

Måske har du en ambition om bare at læse en bog, men du får den ikke åbnet?

Læseblokering er en reel udfordring, og jeg rammes af den selv.

Ofte handler det om min ledige kapacitet til rent faktisk at rumme at læse i en bog. Det kræver et frirum, hvor der blandt andet skal være plads til handlingen at læse en bog, plads til at tage indholdet ind, plads til at reflektere over indholdet og plads til at være i en grad af fysisk stilstand. Allerede inden jeg er i gang, har min underbevidsthed afvejet, om der er kapacitet til rådighed, og er konklusionen, at der er for lidt, så mindskes lysten til at gå i gang. Det er rent forsvar mod en overbelastning.


Når jeg dagligt investerer i og prioriterer min ledige kapacitet, så er det blandt andet for at overvinde læseblokeringer. Jeg vil gerne slippe for at læsning afhænger af viljestyrke, for i stedet at været drevet af lyst og overskud og dermed også langt bedre mulighed for at blive klogere, underholdt eller inspireret.

Det er simpelthen ikke nok, at mit hoved fortæller mig at det er vigtigt. Som så meget andet her i livet, så er det ikke nok at vide, at det er vigtigt, godt, smart eller sundt, for rent faktisk at omsætte intention til handling.

Jeg har brug for oplevelsen af, at der er plads til at handle, være i situationen og rumme alt det, som følger med.

Hvis jeg skal gøre det uden den ledige kapacitet, så skal jeg overvinde mig selv, og succesen står og falder med viljestyrke. Så gør jeg det ikke længere af lyst, men med kamp. Jeg ender måske med at læse, men jeg får ikke nødvendigvis det ud af det, som jeg gerne vil have.

Måden du vælger at fokusere på og skaber ledig kapacitet til at overvinde læseblokering på skal være din egen. Det er individuelt, hvor lidt eller megen ledig kapacitet, du har til rådighed, og hvad du eventuelt er fyldt op af.

Her får du dog mine overordnede tips til inspiration:

  • Afgør med dig selv, hvor længe du faktisk kan sidde stille og læse en bog. Ved at finde din begrænsning bliver du klogere på din kapacitet. Du har brug for at kende den, så du matcher den med hvad du skal læse, hvor længe, hvor meget og hvad du vil eller kan få ud af det. Ved at kende din grænse mindsker du din underbevidstheds bekymring for en overbelastning.

  • Vurdér, hvad der gør, at det lige præcist er så meget, som du har ledig kapacitet til. Der hvor du oplever den største begrænsning, er der, hvor du har mindst kapacitet. Det kan være mentalt (jeg har alt for meget at tænke på), det kan være fysisk (jeg kan ikke sidde stille), det kan være emotionelt (jeg er for følelsesmæssigt påvirket).

  • Du kan med den viden nu enten vælge at prioritere læsning til et tidspunkt, hvor du har mindst at tænke på, er bedst til at sidde stille og følelsesmæssigt i ro. Det kan være i en ferie eller måske i en weekend. Ved at forære dig selv bevidsthed om, hvornår det er bedst at læse, slipper du den dårlige samvittighed eller frustration over ikke at læse på alle andre tidspunkter. Det kan faktisk have den sidegevinst, at du opnår lidt mere ledig kapacitet i hverdagen, fordi din dårlige samvittighed eller frustrationen fylder mindre, ligesom det faktisk forbereder din hjerner på handlingen at læse. Det er en intern forventningsafstemning med respekt for din kapacitet, hvilket gør det overskueligt med potentiel plads til forventningens glæde.

  • Hvis det stadig er svært, så skal du investere i at skabe mere ledig kapacitet.

  • Helt lavpraktisk kan du udlåne dine tanker kortvarigt til et stykke papir. Hvis du har meget, som du skal huske, så skriv en huskeseddel, der ligger klar til dig til lige efter, at du har læst. Hvis du har uro i kroppen, så brug tid på at få kroppen i ro. Det kan være med noget så simpelt som en vejrtrækningsøvelse. Hvis det er emotionelt, så lad følelsen løbe ud, indtil den har mistet kraft og fylde. Måske betyder det, at du skal bruge de første fem minutter af dine ti minutters læsetid til rent faktisk at blive klar til at åbne en bog.

  • For nogle kan der opnås ledige kapacitet på alle tre parametre med meditation, men faktisk er det helt afgørende, at du vælger lige præcist den tilgang og de værktøjer, som er mest meningsfulde og effektive for netop dig. Vælg det, som du oplever, skaber ledig kapacitet i dig.

God læselyst


Er der noget, som du gerne vil give mere plads i dit liv, men det bliver ved intentionen, selvom det både opleves vigtigt og meningsfuldt? Udfordringen kan være din ledige kapacitet.

Har du brug for at styrke din ledige kapacitet, så kontakt mig helt uforpligtende.


Der kan blive plads til mere af det du drømmer om i dit liv.

Comments


Future Being_logo6.png
Modtag min INSPIRATIONSMAIL
1 ny artikel med inspiration - direkte i din mailboks hver 14. dag

Tak for din tilmelding

bottom of page